The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

varför?

Kategori: Allmänt

Mina ögon har blivit så svidiga senaste dagarna. Båda 2. Jag blir helt stressad. Och nu idag när jag skyndade ner till Downtown Vøyenenga för o köpa mer av mitt knark dvs systane ultra (återfuktande ögondroppar) så var den SLUT!!! Gulp, svetten bröt ut som en heoinist utan sin dagliga fix. Kunde iofs tagit en tur förbi sandvika men jag pallade helt enkelt inte. Det var inte min plan lixom. Min plan var att göra den vanliga veckoshoppingen av mat på Ica Maxi. Inte sitta i bilköer och grejjer. Får se om jag drar imorrn ,men apoteken brukar stänga så tidigt. Frågade när de skulle få in mer systane, får svaret: "under neste uke...eller nå på Lørdag"...jaha det var ju klarhet i det budskapet. Jag har jobbat i butik. JAG VET att den inte kommer komma in imorgon utan förmodligen i mitten av nästa vecka. Så jag tror inte jag slösar min lördag på o dra ner dit och bli besviken.

Fan, måste betala in till skatteverket nu på måndag. Detta år hade jag inte tur med nån återbäring. Det blev återbäring från mig istället för till. Oh well.

Kollar på resor till Dublin, Irland. Undrar bara varför det typ inte går ett enda direktflyg dit från sthlm. Det tar ca 6 tim med mellanlandning och allt. 6 TIM!!!! It`s right there. So close but apparently still so far...

Jag har enorm uk abstinens. Eller reseabstinens överhuvudtaget. Men så länge jag har hundarna här så kan jag inte ta några turer iväg för jag kan inte ha dem på kenneln, det går bara inte. Inget fel på kenneln men det finns ju en viss stress med separation och de är verkligen bortskämda hundar, som mina barn så näää. Jag ser iofs framemot vintern nu. Åka lite skidor, promenader i vinterwonderland ect. Så just nu så gör det inget att det inte blir nån uk på ett några månader.

Snackade med if idag ang senaste vet.besöket. Skulle skickat kvittot och allt men när jag mejlade dem så sa de att vi kunde ta det på telefon om jag hellre ville det. Så jag ringde, fick superbra service. Rabblade upp de proverna som togs och summan i nok och hon ba ok, ja va fint. Då har du pengarna om 3-5 dagar. Wow, så enkelt. Men är det verkligen säkert. Tänk om jag sagt 3500 istället för 1392?? Hur kan de veta? De kan iofs kolla upp det med Dyrehospitalet....but still. Magic he he.

Kom på mig själv med att mixa norskan hej vilt när jag snackade med IF. Kvittering och senda och massa ord som inte hör till svenskan men som jag vant mig vid här. Men grejjen med norskan och svenskan är att gränserna blir utsuddade. Vissa ord blir jag osäker på om det är norska eller svenska för allt mixas till en gröt och båda sidorna förstår ju mig så jag måste ju inte ändra hela upplägget och då tänker jag inte så noga på vad som hör till vad. Men det är inte så att jag snackar norska om det är det ni undrar. 90 % av norskan ligger ju i uttalet. Du kan ju säga ett ord men det låter annorlunda än när en norsk säger det, såklart. Det är dock ganska coolt att man kan flytta till ett annat land och ändå förstår alla dig ganska bra. Och du förstår dom......annat är det med Danmark...men det berättar jag mer om senare =P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: