The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

What a day!

Kategori: Allmänt

Idag har det hänt mkt. Det är skojj. En vanlig fredag. Vid halv 3 på eftermiddagen hade jag hunnit med massor. Hundar, katter, häst, får och hönor.

Katie behövde hjälp med vaccinering av lite får (10 st) och sen var det att gå på tur med Cony en sväng för o få bukt med koliken som kommer och går. Stackars Cony, han är så otroligt snäll och underbar. Han stod blickstilla när veterinären lyssnade på magen och hjärtat.

Att hålla på med fåren var så jätteskoj tycker jag. Vi tog in dem i stallet, i deras fållor och tog ut de som skulle vaccinceras. Då får man kolla på numret i öronlappen och sen tar man fåret in i en annan fålla. Lätt låter det, men verkligheten är nått annat. Jag väger 50 kg, fåren väger.....vet faktiskt inte men dom är ganska stora och ganska envisa. Jättefina får med lång päls. Dessa får är dessutom vänliga, man kan jobba röra sig bland dem, till och med med den enorma kolsvarta baggen utan att känna sig orolig. Jag kastade mig rätt in i uppgiften med att plocka runt med fåren. Sen fånga in dem, gränsla dem och bånghålla medans veterinären för in en kanyl i nacken. Det snöade imorse och fåren var ganska blöta så till slut var jag dyngsur på benen. Dessutom i arbetet med att sära på fåren så vart en skrämd och svishade förbi mig varpå hornet snittade upp en reva i mina mjukisbyxor (inte ideala byxor för fårhantering, men jag visste inte att jag skulle handskas med får när jag klev upp imorse) och lite i mitt ben, men så blir det ju när man jobbar med djur. Säg den som inte är täckt med nicks and cuts efter en dag med djur. När jag kom tillbaka till kenneln för att återuppta mitt vanliga arbete såg jag förjävlig ut och stank får. Det blev till att byta om på lunchen, man kan inte ta emot kunder med fårparfym lixom. Peder tyckte synd om mina sönderrivna byxor så han köpte sjysta arbetarbyxor som jag kan ha. Jag hade liknande på Dagis och det är oslagbart, så tåliga, så comfortabla. Inget slår en jobbuniform =)

Imorse vare även lite kaos. Vi hade en gammal husky ute i rastgården, han hade varit där massa gånger och gått runt och strosat för sig själv men just idag så ville han inte vara där så han klättrade över staketet (fattar inte hur den gamla gubben på massa medesiner och smärtis lyckades men men). Vi har haft mkt problem med mängden snö som gör att avståndet  blir mindre upp till kanten av staketet. Polacker har varit här och skottat men vi hade väl missat de hörnet. Hur som helst så pratade jag lite med Emelie i luren medans jag väntade på att kunderna skulle komma. Satt och tittade ut genom fönstret när jag ser en vit stor hund gå runt utanför fönstret. Jag fick typ stroke på 1 sekund. Det är det värsta så kan hända nästan. När nån kommer lös, särkskilt en hund av en sån rymmar-ras. Som TUR var så är han ganska glad och följsam. Jag lockade (lite smått hysterisk och nervös ton i rösten) och han kom älgandes in genom dörren. Shit!!!! Det var så underbart. Sånt där kan ju gå hursomhelst egentligen. Men idag gick det bra och vi har vi har åtgärdat rastgården och har stenkoll på huskyn. You live, you learn. Jag visste att detta skulle ske nån gång under året, hoppas det här var första och sista dårå.

Nu är det underbar helg =)

Kommentarer

  • Mia säger:

    Får luktar jättemycket får! Slitigt att jaga runt o fånga in o man blir fårbajsig o ullig. Jättekul! Jaga på, bara! Kramar!

    2011-03-20 | 10:37:02
  • Lina säger:

    Ha ha, rolig dag :). Man blir helt immun efter ett tag och tror inte längre att kunderna kan märka att man har varit hos fåren = F.E.L. :) Men men, sånt är livet på landet. Åh vad jag längtar till lamningen, du kommer älska det!

    2011-03-21 | 21:25:20

Kommentera inlägget här: