The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

Project chicken 1

Kategori: Allmänt

Har pysslat med mina bebisar idag. Så fort jag är hemma är jag där och petar och fixar, försöker få dem o äta och dricka. Bär runt dem i min urringning ha ha, där trivs de gott. De är nu fortfarande 4. Den som mådde dåligt mår pyttelite bättre så vi får se hur det går för honom/henne.

Vet ju inte könen, men jag kallar de han och hon ändå. Förmodligen är alla tjejer men i mina ögon är det 1 tjej och 3 killar.

De 6 resterande äggen failade. Jag har personligen undersökt varenda ett och konstaterat att de var döda, de flesta inte särskilt utvecklade så de har troligtvis dött runt 2 veckan. Det var kanske det äckligaste jag varit med om att undersöka äggen, och jag är INTE känslig alls. Mest för att det legat en bebi därinne som inte fått gåvan att leva. Vet inte när jag kommer äta ägg nästa gång....

Nu kickar project chicken 2 igång. Jag ska in med 4 små ägg i maskinen i hopp om att få till en dvärgkyckling efter "lilla hönan". Nu kanske alla tror att jag blivit crazy hen-lady men så farligt är det inte, jag ska inte flytta ut och bosätta mig i hönshuset anytime soon men det är lite kul o se resultat av något man fixat och ägnat tid och energi åt och de är såååå söta att titta och peta på =)

I present to you. Project chicken 1:


10 ägg badar innan det är dags för 3 dagars kläckningsprocess



Chick nr:1 Cornelia Marie

Chick nr:2 Time Bandit

Chick nr:3 Wizard

Chick nr:4 Dunderklumpen

Dunderklumpen har en speciell plats i mitt hjärta <3

C.M nyss uttagen från värmen i maskinen. Totalt upprörd!!!

Time Bandit (råkade rycka dun från hans rygg när jag hjälpte honom ur ägget så han är den som tycker om mig minst..

Smått förvirrade ca 1 dygn gamla


Dunderklumpen låg i min urringning vid detta tillfälle =)

Kommentarer

  • Emelie säger:

    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH VAD DOM ÄR SÖTA! Hur coolt som helst att du "tillverkar" kycklingar!! Så glad att jag ska hälsa på snart så jag får se dom medan de är små :D



    <3<3<3<3<3<3<3<3

    2011-06-23 | 11:00:32
  • Emelie säger:

    Varför måste äggen bada förresten??

    2011-06-23 | 11:01:08
  • mirre säger:

    Før de ska bli fuktiga så skalet mjuknar under klæckningsprocessen. Annars blir skalet før torrt och hårt.



    2011-06-23 | 15:57:17
  • Anonym säger:

    Kul och grattis, "hönsmamma". De är jättesöta! Kramisar.

    2011-06-25 | 10:39:45

Kommentera inlägget här: