The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

Edder...what?

Kategori: Allmänt

Jag älskar att bo i ett land där språket är lite annorlunda. En svensk snackar såklart på med sin svenska i norge som en norrman snackar på med sin norska i sverige. Vi förväntar oss att folka ska förstå ungefär vad man säger. Iaf från svenskarnas sida, Norge är mkt mer svenskinfluerad än vice versa. De lyssnar mkt på svensk musik (typ lisa nilsson och tomas ledin och den skojjiga fotbollssången från 94). Hur mkt norsk musik lyssnar sverige på? Norge är verkligen (hate to say it) sveriges skugga på ett sätt.

Jag lär mig mkt norska när jag kollar på teve för då ser man texten och allt sånt. Och av att prata med kunderna. Och att typ skriva mejl till kunderna ha ha, jag är grym på och skriva på norska =).

Idag så kommer jag in efter att ha städat luftegårdarna och pernille pekar på sin tinnig och säger "du har en liten edderkopper der".

WHHAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTTTT!!!!!!!????

Jag börjar fäkta vilt mot ena sidan av huvudet. "eh det er andre sidan", aaaaaahhhhhh fäktar lika vilt mot andra sidan samtidigt som jag förtvilat försöker komma på vad fan en edderkopper är för nått?? Min hjärna försöker minnas vart jag såg detta ord när jag kollat alla timmar på animal planet. Jag är nämligen nästan säker på att det är norska ordet för spindel så när hon sa Edderkopper så fick min hjärna panik.

madness....

Och jag vet fortfarande inte exakt vad en edderkopper är för jag skämdes lite för mitt vilda fäktande så jag glömde och fråga så jag ska ta o slå upp ordet imorrn eller fråga min ordbok peder.

ha en fin uke allesammans <3

Kommentarer

  • Emelie säger:

    Hahahaha!! Ja det betyder spindel. Mr Norway, Martin berättade det en gång, man ba va? Edde...huh? Verkligen ett märkligt ord...



    <3

    2011-06-14 | 09:23:54
  • miriam säger:

    eeeeuuuhhhh, jag tänker bara på kopparödla när jag hör det ordet.



    2011-06-14 | 19:05:03

Kommentera inlägget här: