The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

Holy shit!!

Kategori: Allmänt

Tankarna börjar snurra nu. Ikväll ska jag ha en liten hejdå/utflyttningsfest. Om 4 dagar åker jag. Det är inte en sån big deal....om det inte var för att jag är 27 år gammal. Det är lätt att sticka ifrån allt när man är 19 och inte hunnit etablera sig riktigt med lägenhet, jobb och social scen men när man är 27 då ska man ju inte röra på sig väl? Det är precis därför jag åker. För att utmana mig själv. Nytt land, nytt folk, nytt språk (typ) och nya rutiner. Jag vill inte sitta fast och ruttna bort. Det kan jag göra senare. jag Behöver Få det här ur mitt system känner jag.

Det var i början av December 2010 som jag fick tipset från min kusin som bott och jobbat på Baerum kennel. Hund och kattpensionat, nära sandvika, en bit utanför oslo. På min 27 årsdag åkte jag över till oslo för att hälsa på och titta lite på stället samt träffa peder som äger kenneln. Åhh vad jag fick en bra magkänsla, jag vet att det är muppigt men det kändes som att komma hem på ett sätt. Peder tyckte jag skulle åka hem till sthlm och sova på saken vilket jag gjorde och dagen efter kändes det ännu mer rätt så jag ringde och sa att jag gärna ville ha jobbet. Sa upp mig från Ica samma dag. December var stressigt för mig. Mkt resor och grejer som hände och även nu senaste 2 veckorna har varit intensiva. Det är jobbigt att packa ihop sitt liv, flytta ut ur lägenheten (vilket jag ändå hade gjort för jag hatar o bo där) och säga hejdå till vänner och familj men jag måste göra detta och man får inte sånna här chanser alltför ofta. Jag har ringt runt till banker och mobiloperatörer och fixat med autogiro och det där praktiska som man tar för givet. Packat och släng otroligt mkt saker i lägenheten. Saker håller en bara nere. Som tyngder på havsbotten, don`t need that. Utmaningen är att få ner saker man verkligen behöver i en och samma (dock gigantiska) resväska. Trodde det skulle vara lättare än vad det var. Typ 30 % av grejjerna jag ville ha med fick inte plats. Om du ska vara borta i ett år. Vad packar du då? Hur mycket saker behöver du för att "överleva"? För mig blir det extra svårt eftersom jag måste packa ner mkt vintergrejjer, sånt tar enormt mkt plats. + ridsaker och hundsaker. Sen måste jag ha vinterskor, tokvarma mot kylan. Gummistövlar mot vätan och sommarskor samt joggingskor för långpromenader uppe i bergen när snön smält. Ni förstår dilemmat. Bara där har vi halva väskan fylld men jag ska ju va på en gård med massa djur inte trippa runt på stan lixom.

Dina kommer att följa med mig till Norge men Penny kommer stanna kvar här i stockholm ett tag till. Ev kommer hon upp senare. Kommer sakna henne sjukt mycket men jag får klara mig med Dina, hon duger ju oxå bra =). Vi kommer att bo i ett hus på gården. Jättemysigt 3 rum och kök, superfint verkligen.

På gården bor Peder med sin fru Katie och deras 4 barn, Annika, Amelia, olof och oliver, dom har 3 hundar, massa katter, hönor, 35 får och 5 hästar.

I denna blogg kommer jag berätta om mitt äventyr i Norge =)

18/1-11 kl. Oneway ticket to Oslo.

/mirre

Kommentarer

  • Marre säger:

    Yeey ska så följa din blogg! Tycker du är asmodig! Själv så är jag fast med en mängd saker och är för hemmakär, men längtan att få göra något annat kommer, speciell när det blir sommar.



    Du kommer rocka norge!



    Kraaam

    2011-01-17 | 21:27:28

Kommentera inlägget här: