The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

=(

Kategori: Allmänt

Varför har jag inte lärt mig norska? It`s been a fucking week already!! 

Ibland sätter jag otroligt mkt press på mig själv. Tiden tar hand om allt ändå, jag vet ju att det är så, varför kan jag inte omfamna det? Jag ska göra det nu, från och med nu...

huvudvärk idag, hundarna var mentala och jag fick kiss/bajs snöregn över mig när jag mockade i luftegårdarna. Ibland har man skitdagar även om man är på ett bra ställe.

Men jag fick ut 11 av 18 hundar till stora löpegårdarna. Inte samtidigt dock, vi har 90 % okastrerade hanar som går o spanar på varann med onda ögat. Resten av de 7 hundarna är hundar som är speciella, typ terje bullterrier 13 barre. Han ligger bara o slaggar på sin rosa filt. Sen har vi Bull, polis-malenois. Han är massiv. Skulle inte vilja vara skurk och möta Bull. HELL FUCKING NO! Jag får inte gå inte till honom för han är opålitlig, jag stänger ute honom när jag byter vatten o städar. Jag har respekt för sånna hundar, det är inte en lek, man ska inte komma o försöka vara alfa på nått sätt där inte. Så därav så fick jag inte ut honom heller i löpegårdarna.

Varit här i 8 dagar. Jobbat 7 av dem och plöjt 2 säsonger av Entourage.....bra jobbat.

Imorrn vill jag prova o köra bil, måste handla. Men jag har inte kört på 3 månader =( och jag vill inte pajja nåns bil, det är en stor skräck jag har. Jag önskar lite att jag hade en egen bil här uppe, så man inte behövde nojja som jag gör över allt. Men jag har ju haft sån extrem otur med bilar så det är ju inte så konstigt!

Kommentarer

  • Micke säger:

    så kul att läsa om dina språkproblem då jag satt och diskuterade med några på jobbet igår ifall man verkligen ska försöka prata norska och danska när man möter dom eller om dom tar illa upp om man t.ex. drar på den bredaste danska som finns. =)

    tycker du ska se till att låna bilen annars kommer du aldrig lämna din stuga och vad gör du när entourage tar slut liksom? =)

    2011-01-26 | 00:27:50
  • Em säger:

    Hahaha gud va roligt om man gjorde så! Coolt det skulle vara att kunna danska och norska :)



    Om man ska gå efter fakta så har du ju bara pajjat en bil och det var ingen medveten vårdslöshet. Det kommer kännas bättre när du väl börjar köra igen tror jag :)



    xo

    2011-01-26 | 12:19:19
  • miriam säger:

    Micke: Jamen typ för ibland så får jag för mig att nått ord eller ordsammansättning är norska, men om man lägger på dialekt så låter allt korrekt ju ha ha.



    Efter entourage km 24, och sen sopranos....fast jag bör ju komma ut ur stugan oxå, annars blir jag en tevetittande eremit.....med andra ord precis som jag är i hemma ha ha.



    Em: Ja jag vet, men jag får för mig att jag har glömt hur man kör lixom ha ha.



    2011-01-26 | 17:48:45
  • Lina säger:

    Åh, Terje, lever han fortfarande!! Han hade en röd sammetskudde på min tid som han rullade ihop sig på :).

    Bull är en av norges bästa polishundar (2a i mästerskapen förra, eller var det förrförra, året) men nej, GÅ INTE in till honom! Be Peder visa sin arm...



    Bra att du kör bilen, kul att du trivs och ja, skitdagar har man alltid :). Gulligt med persern också! Det ska bli SÅ kul att komma och hälsa på plus att jag kommer till lamningen.

    kram!

    2011-01-26 | 20:08:37
  • Marre säger:

    Coolt med Mallen, fota gärna =)

    Det är ingen fara, jag har kännt en norrbagge i över ett år, jag förstår fortfarande inte vad han säger ;D



    Kram

    2011-01-30 | 17:25:24

Kommentera inlägget här: