The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

Tusen saker o göra

Kategori: Allmänt

Det är mkt o styra kenneln helt själv. Man måste vara på flera ställen samtidigt och minst 2 steg före. Men organiserad och pedant är ju mitt för och efternamn. Jag tar ansvaret på största allvar. Förutom de vanliga sysslorna i både hund och katt-kennlarna så ska jag svara i telefonen och på mejl och boka in hundar och katter. Öppna och stänga, ta emot hundar, lämna ut hundar....och katter. Samt att se till att området runt kenneln är under kontroll efter detta enorma snöväder vi hade igår (sthlm fick det idag he he). Luftegårdarna ska skottas så katterna kmr ut och det måste skottas vid stängslena så det inte blir så högt att hundarna kan hoppa över staketet med hjälp av snöhögarna. Jag tkr att kenneln är väldigt bra organiserad när det kommer till säkerhet. Men sen har ju peder haft 16 år på sig att förfina byggnaden. Just nu känns det omöjligt att en hund ska kunna rymma. Det är till och med stängsel i marken, typ. Och allt är tryggt låst. Vi har haft en enorm Rottishane hos oss ett tag. Idag när jag skulle ta ut honom från stora löpegården så smet han, men dom kmr ju ingenstans, allt är tryggt låst med 2meter höga stängsel, bara det att jag glömde att en polack stod o skottade vid stängselt, han blev livrädd när denna rottishane kommer älgandes runt hörnet och rakt emot honom. Stackarn, han hoppade upp i snöhögarna för o ta skydd =)

Samma Rottis höll på o kapa mitt finger. Skulle bada honom, helt inschampoonerad, sätter på duschslangen....och han börjar hugga mot strålen som en galning....jag va tvungen o få bort schampoot, annars kan han få eksem o grejjer, men i ett försök fick jag inte undan handen snabbt nog så han rispade hela utsidan på mitt finger så det började blöda =(. Sånt händer, kmr komma ihåg det nästa gång iaf.

åh nu har det hänt så mkt de senaste dagarna, det är det här jag menar, man måste komma ihåg o skriva för man glömmer ju en sekund senare vad man pysslat med.

Imorrn ska jobba hela dagen. Bada massor av hundar som ska hem på söndag. Hinna rida lektion på lunchen.

Jag önskar jag kunde rida lika bra som kevin costner i "Dansa med vargar" fan va han är grym på o rida i den filmen (nej, inte bara stuntmän, jag har sett extramaterialet). Det får iaf bli mitt mål för detta år, att sitta som klistrad på hästryggen..barbacka.

ha en fin helg

Kommentarer

  • Lina säger:

    Vad skönt att Peder åker! Det betyder att han litar på dig.. Det där med snö och säkerhet.. visst är det säkert men jag hade ju en som sprang över stängslet för bara några år sen. En flat som tur var, jag sprang som en galning genom kenneln, haffade en matskål och mat på vägen, hann tänka en miljard onda tankar och när jag öppnade dörren stod den där och väntade..

    Som en av våra föreläsare brukar säga "let's face it, this is NOT the species that's going to take over the planet". :)

    Snart kommer vi och hälsar på och så kommer jag igen och jobbar med dig i påsk, det blir SJUKT roligt!

    kram!

    2011-02-12 | 18:58:14
  • miriam säger:

    EN FLAT!! för om nån ska ta sig över staketet så hade tänkte jag typ en siberian husky (utbrytarkungarna) eller nått. Spanade på staketet o snöhögarna idag "e det inte lite för nära staketet" man vet aldrig. Nu när det är 13 minus så oroar jag mig för att hundarna ska frysa i draget från luckorna, ligger nästan sömnlös och tänker på dem.



    Det har gått jättebra nu när peder har varit borta, inga katastrofer, så det känns toppen!



    Gu va kul det ska bli när du kommer =) och särskilt när vi ska jobba ihop =)



    kram

    2011-02-12 | 21:53:20

Kommentera inlägget här: