The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

Tisdag

Kategori: Allmänt

Åh det ÄR verkligen tråkigaste dagen i uken (vecka på norska). Men jag fick sluta tidigare idag och hann med ett ridpass på cony. Dock inte det skojjigaste för även om det bara var  -7 idag så frös jag som en gris. Mina fötter och händer dog. Fick knappt på utrustningen på cony och det gör ju att även när man rider så känner man inte för att köra ett 2 tim pass. går lixom inte att koppla bort känslan av att fingrarna förfryser.

Nu är jag svintrött på vintern och snön. Har varit snö av och till (mest till) sen oktober om jag inte minns fel. Om det fortsätter i mars så har vi haft vinter i 6 månader. Så jobbigt!

Idag har det snöat hela dagen. IGEN! Dock bara pudersnö så man knappt behöver pulsa men ändå. Tog en timmes prom på lunchen med Dina och Macker. Åh det var mysigt. Dina uppskattade sällskapet och blev modig på promenaden. Så skönt när hundarna är trötta och nöjjda.

Har en liten bostonterrier tik som heter Mia på kenneln nu. JAG ÄR KÄR!!! Jag har ju tänkt tidigare att jag ska hålla mig till vinthundarna, greyhound är ju min ras. Men åh en näpen liten boston.t med runt ansikte och stora ögon. Jag smälter för den sönderavlade looken, jag kan inte hjälpa det. Vi har en bulldogg tik på kenneln oxå, man vill bara äta upp henne, hon är såååååå söt.

Jag ska köpa en bok om norska för nybörjare, jag måste lära mig detta språk. Det är så konstigt om man undersöker det. De har inga x och inga c i sina ord. Roligt är lugnt och rart betyder något dåligt, typ skumt. Ni kan tänka mig hur folk i början sa rart i nått de berättade och jag log och och såg glad ut. EH wrong!! Nämen man trodde att det är mer likt svenska än det egentligen är. Jag lär mig mkt av o kolla på teve med norska textning. Då hör jag ord som nice och ser ordet morsomt på texten och sen kommer jag ihåg att jag hört nån säga det och sen försöker jag få in det i meningen. Vanskligt , roligt och glatt (halt) är fortfarande enklast att få in i meningar av nån konstig anledning. Jag tycker man ska anamma språket dit man kommer. Nu är det jag som är invandraren och  då kan man inte envisas med att inte ta till sig nått av deras språk även om dom fattar typ exakt vad jag säger ändå.

Men norska är mkt hur det låter. Precis som danska, typ, eller kanske alla språk.

Kommentarer

  • Lina säger:

    Nu vill jag inte vara negativ men räkna med snö till påsk.. Jag lärde mig faktiskt att uppskatta det lite efter ett tag. Köp en ljusstake till kenneln vettja, då blir det mysigt OCH Peder får slag, två flugor i en smäll :)

    2011-02-16 | 22:21:05

Kommentera inlägget här: