The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

Helg

Kategori: Allmänt

wow, känns absolut helt ok. Ska stänga ikväll men annars är jag helt ledig hela helgen. Ska rida en del, försöka gå lite promenad (i detta slask/vassa istäckta värld) och sen dra en sväng till sandvika storsenter o reka lite. Måste ha 15 kg fryst hundmat (ser framemot o bära det till bilen) och kanske lite hörlurar till ipoden och ehm ögonkräm, jag vet inte. Jag skulle vilja shoppa men samtidigt så har jag ändå mest sunk på mig för jag jobbar ju mest och det är ingen idèe o ha fina kläder för dom blir bara sönderklösta och nersmutsade.

Imorgon ska jag TOKSTÄDA huset inför julen, så jag bara behöver göra lite touch-ups på tors innan mina gäster kmr på fre. Oftast så blir ju huset stökigt efter 2 sekunder med gäster i huset (och 3 hundar) men jag vill att grunden ska vara fräsch. Försöka få bort allt av denna höstsmuts som forfarande finns kvar i hallen. Organisera kartonger och petflaskor som jag sparat nu i 11 månader (helt skåp fullt). Jag mår bra av att städa. Skönt när allt är fint och rent och man sätter sig framför sjyst teve med en kopp och bara chillar.

Vet ni att de inte har svabbar här? Svabbar är ju det bästa man kan ha i hemmet. Ni vet dom där blå rastasvabbarna. Här finns det bara ett ytterst litet utval av de platta mopparna (fibertextil), visst, dom är väl bra men man kan inte riktigt skrubba på fläckar och smuts på golvet. Näää men det får duga, i brist på svabb.

Take me back to the enchanted land of svabbs!

Igår skulle jag snabbt dra ner downtown på lunchen och köpa systane till ögonen. Tar bara typ 5 min ner till marknadsplatsen (ica, kiwi, mm) men ack nej, inte igår. För i sista skarpa svängen (den jag alltid kör långsamt i för jag o Mali var med om nån som höll på o plöjja vår front för att denne inte körde långsamt där om man säger så). Och då står det bara en stor röd pensionärsbuss på tvären mitt i vägen. Jag börjar bromsa men började även glida som fan. Trodde jag skulle halka ner i diket vid någons staket men som tur är så tog det stopp. Hjärtat i halsgropen. Sen fick jag sitta och vänta i 40 min medans de försökte få på snökedjor och bogsera bilen med en traktor. Trodde det skulle gå snabbt men ack nej, 40 min. Jag blev kall och sur och höll på o pissa på mig, hungra ihjäl. Jag hade ju inte ens varit hemma sedan halv 8 på morgonen och detta var vid halv 1. Hundarna var hemma och väntade på att jag skulle komma hem o gå ut med dem. Bara stress. Sen kom peder och hjälpte mig att backa upp för backen så jag tillslut kunde komma iväg till apoteket. Tog 2 sec o köpa systane, och sen åkte jag hem igen, en annan väg denna gång.

Jag kan ju köra i snö o halka, men back upp för den hala backen med stup på ena sidan, nej tack. Det är ju inte ens min bil fcs.

Idag ska det gå bättre, har hittat en bättre väg upp, den är bara ganska mkt längre bort än Ståviveien. Oh well.

trevlig helg allihopa =)

Kommentarer

  • Emelie säger:

    Svabb?? E det norska eller? Menar du en mopp? ;p

    2011-12-17 | 21:53:11
  • Miriam säger:

    Mopp är tydligen den platta som är torr (kan vara blöt oxå säkert). Rasthuvudet är svabb. Fast på dagis sa vi alltid kissmopp men det är tydligen svabb, eller har jag blivit totalt lurad av nån?



    x

    2011-12-18 | 13:50:54
  • Emelie säger:

    aha, makes sense men jag har alltid sagt mopp om svabb, då har man lärt sig nåt...



    x

    2011-12-19 | 18:05:36

Kommentera inlägget här: