The (Nor)way of life

Miriam och Dina (the dog) flyttar från Sverige till Norge i 1 år för att jobba på Hund och Kattpensionat utanför Oslo. Här kommer jag berätta om vårt äventyr.

Fridays

Kategori: Allmänt

Var o veckohandlade efter jobbet. Spräckte matbudgeten denna vecka. Jag fattar inte hur det kan bli så att när jag inte anstränger mig att snåla (mer än vanligt dårå he he) så går det galant och nu när jag bara skulle köpa lite "smågrejjer" så sprang summan iväg. Ugh jag ryser av att handla mat här i Norge, Ni kan inte fatta hur dyrt. Ok, en mjölk kostar typ 15,80 nok!!!! det e typ....18 svenska kanske, mer än dubbla. En creme fraiche 25 nok osv osv...cringe!!

De flesta brukar ha kaffe som måttstock. Nu kommer jag inte ihåg vad "vanligt" kaffe kostar men Irma skulle kaxigt köpa en nescafe snabbkaffeburk, bam!! 75 kr!! Vet inte vad de kostar i Svearike men kommer ihåg att Irma tkt det var rätt saftigt...Jävla norrmännen och deras olja =).

Sen lixom förra veckan så är jag på jakt efter vanligt smör, sånt som man har på mackan. Finns inte. Helt tomt. Det är 2 ev 3 speciella märken jag använder och nu är det andra veckan i rad som det gapar tomt på hyllorna. Vet inte vilket smör ni använder men låt oss säga att det plötsligt inte skulle finnas ett enda Bregott (best butter ever) i mataffären, KATASTROF skulle jag säga. Det har jag aldrig varit med om iaf. Här är det mkt som kan vara "slut" i veckor, saker som man typ behöver. Som rostebröd. Fick inte tag i det på en månad. Känns som depression och krigstider när man inte har överflöd och mängder av olika märken. Men man vänjer sig. Det finns en hel del jag tycker om här som ska köpa på mig innan jag drar tillbaka till hemlandet i april.

I helgen är jag ledig...en dag iaf =). Ny månad, ny jakt på xtratimmar.

TREVLIG HELG


Kommentarer


Kommentera inlägget här: